tirsdag den 19. juli 2011

Ferietid er læsetid

Det er ikke altid jeg får læst så meget som jeg ville ønske, i hverdagene. Og når jeg endelig læser, er det næsten altid børne- og ungdomslitteratur til enten min undervisning eller nye bøger på mit skolebibliotek.

Men nu er det sommerferie - og så bliver der tid til en masse lystlæsning! Meget af det er på lydbog, fordi så kan jeg "læse" mens jeg arbejder med noget kreativt.

I sommerferien har jeg indtil videre læst disse bøger:

Julie af Anne Fortier.

En superspændende og romantisk historie med historisk islæt. Handler om den unge kvinde Julie, der viser sig at nedstamme fra selveste Shakespeares Julie, I ved, hende med Romeo! En bog som jeg slugte på et par dage, mens jeg drømte mig til de små gader i Italien .. En klar anbefaling herfra.








Dette burde skrives i nutid af Helle Helle.

En minimalistisk roman om en ung pige og hendes hverdagsliv i 80'ernes Vestsjælland. Jeg har ikke tidligere læst noget af Helle Helle, og ved ikke rigtig, hvad jeg skal synes om den her roman?

Den blev læst på bænken i haven på blot to timer - men på en eller anden måde fangede den mig. Jeg er dog ikke overbevidst om at det er et forfatterskab jeg skal fordybe mig nærmere i ...






Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen.
En middelalder-roman om kvinden Hildegard som tilbringer livet i kloster. Jeg må blankt indrømme at jeg gik i stå ca. halvvejs i bogen.  Det var en bog, jeg havde store forventninger til, fordi det var sådan en "alle snakker om".

Jeg synes vist, at den var lidt for stillestående? Jeg har ikke givet op, blot lagt den lidt til side, mens jeg sluger en enkelt krimi ... Jeg vender tilbage til den om et par dage, tror jeg .. ? 



Og til sidst - den krimi jeg er i gang med lige nu -

Genesis af Karin Slaughter

En forfatter, som jeg ikke tidligere har stiftet bekendtskab med, men de seneste år er jeg hoppet med på "krimibølgen" og slugt bl.a. Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Mari Jungstedt og Jussi Adler-Olsen.

Men nu havde jeg lige denne liggende på computeren (lydbog fra DR tidligere på året), og selv om den hænger sammen med nogle af forfatterens tidligere serier (hovedpersonerne fra tidligere serier mødes i denne), læste jeg et sted, at man godt kunne starte her - så det gjorde jeg! Jeg er ca nået 1/3 og jeg er ret begejstret. En fin balance mellem nogle troværdige personer og krimiaspektet.

Er spændt på hvordan den fortsætter, og om jeg måske skal kigge efter hendes andre bøger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar